قبل از اینکه قبرس شمالی به انگلیسی چیست، بهتر است کمی در مورد تاریخچه نام کشور و تاریخچه نام های مختلف جزیره قبرس صحبت کنیم.

تاریخچه نام کشورها

نامگذاری کشورها یکی از مهم ترین مراحل شکل گیری هویت ملی هر کشور است و بازتابی از فرهنگ، تاریخ و جغرافیای آن کشور است. نامگذاری کشورها در دوران باستان آغاز شد. در آن زمان، مردم برای شناسایی کشور خود از نامی استفاده می کردند که معمولاً از ویژگی های جغرافیایی کشور، یعنی از نام افرادی که در آنجا زندگی می کردند، گرفته می شد.

به عنوان مثال، نام کشور ایران از کلمه "Iranwij" به معنای "سرزمین آریایی" در زبان اوستایی گرفته شده است. نام کشور مصر برگرفته از نام رودخانه نیل است که از این کشور می گذرد. نام کشور چین از نام مردم چین گرفته شده است.

در دوران مدرن، گاهی اوقات نام یک کشور به دلایل سیاسی یا فرهنگی تغییر می کند به عنوان مثال، در سال 1949 نام آلمان از "رایش آلمان" به "جمهوری فدرال آلمان" تغییر یافت.

عوامل موثر در نامگذاری کشورها

ویژگی های جغرافیایی: بسیاری از کشورها بر اساس ویژگی های جغرافیایی آن کشور نام گذاری شده اند، مانند مصر که نام آن از رودخانه نیل گرفته شده است.

نام های قومیتی: نام برخی کشورها برگرفته از اقوام ساکن در آن کشور است، به عنوان مثال نام کشور چین برگرفته از نام مردم چین است.

تاریخچه: نام برخی از کشورها برگرفته از تاریخ آن کشور است، مانند نام کشور ایران که برگرفته از نام «ایرانویج» به معنای «سرزمین آریایی‌ها» است.

فرهنگ: نام برخی از کشورها از فرهنگ آن کشور گرفته شده است، به عنوان مثال نام کشور ژاپن که از دو کلمه "yama" (کوه) و "no" (زمین) به معنای "کوه" گرفته شده است.

سیاست: برخی از کشورها به دلایل سیاسی نام خود را تغییر داده اند، به عنوان مثال نام آلمان از "رایش آلمان" به "جمهوری فدرال آلمان" در سال 1949 تغییر یافت.

نام کشورها ممکن است در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال نام کشور ایران زمانی «پرشیا» نیز خوانده می شد. این نام را یونانیان بر این سرزمین نهادند. در سال 1935، پادشاه وقت ایران، رضا شاه پهلوی، خواستار تغییر نام کشور از «پرشیا» به «ایران» شد. این درخواست مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گرفت و نام کشور ایران از آن زمان به «ایران» تغییر یافت.

تاریخچه نام قبرس

نام کشور قبرس از کلمه یونانی "kypros" به معنای "قبرس" در فارسی گرفته شده است. ریشه این کلمه به دوران باستان باز می گردد و بیشتر از نام گیاهی بومی جزیره قبرس به نام سرو می باشد.

نام قبرس در زبان های دیگر از این کلمه یونانی گرفته شده است. به عنوان مثال، نام این کشور در انگلیسی "Cyprus"، در فرانسوی "Cypre" و در آلمانی "Zypern" است.

در طول تاریخ، نام کشور قبرس چندین بار تغییر کرده است. به عنوان مثال، در زمان رومیان، این کشور با نام "قبرس" شناخته می شد، اما در زمان بیزانس نام آن به "Kypros" تغییر یافت.

در حال حاضر نام رسمی قسمت جنوبی جزیره «جمهوری قبرس» و قسمت شمالی آن به «جمهوری ترک قبرس شمالی» معروف است. در اصل قبرس شمالی در زبان انگلیسی جمهوری ترکی قبرس شمالی نامیده می شود و مخفف بین المللی آن TRNC است. و در ترکی به Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti معروف است که به KKTC خلاصه شده است. این نام در سال 1983 توسط دولت مستقل قبرس شمالی برای این قسمت از جزیره انتخاب شد.

قبرس به انگلیسی و به زبان های مختلف در سراسر جهان چه نامیده می شود؟

نام قبرس در زبان های مختلف جهان به شرح زیر است:

انگلیسی: قبرس euromy


زبان فرانسه: Chré

آلمانی: Zypern

زبان اسپانیایی: قبرس

سبک ایتالیایی: Cipro

پرتغالی: Cipre

روسی: قبرس

زبان عربی: قبرس

زبان چینی: قبرس

نام: قبرس

نام کره ای: قبرس